ÚJ TARTALMAK

Horenka Erika - Nem könnyű írni?!



Mottó: „jó pap is holtig tanul”


Átlagos szombati napnak indult. Hajnali négykor, mikor felébredtem a manó nyöszörgésére; Megnéztem és betakartam s meglátogattam a mellékhelyiséget. Naná, hogy visszabújva pihe-puha meleg ágyamba, elkerül már az álom. De nem bánom, ha jön helyette valami gondolat, sugallat, ihlet, vagy amit akartok. Na, majd ebéd után a csendes pihenő-, aminek csak a neve csendes, mert gyermekem kissé másképp látja e téren a helyzetet, pedig még csak négy éves- alatt papírra vetem.
A délelőtt eltelt a szokásos medrében, s a finom ebédet is annak rendje módja szerint elköltöttük. Végre leülhetek és a gyermekkel kapcsolatos dolgok utáni legkedvesebb foglalkozásomnak szentelhetem időmet. S most nem az olvasásról beszélek, mert annál sem tudok jobbat elképzelni, mert mi sem bővíti jobban egy író szókincsét, hanem a hajnalban feltört gondolatok felidézését, rendszerezését, megfogalmazását és papírra illetve vak lévén egy dokumentumba foglalását értem a számítógépen.
– Anya gyere velem játszani!
– Egy pillanat, csak még ezt a mondatot, gondolatot leírom gyorsan. Kénytelen vagyok a kirobbanó gondolatoknak még egy kis ideig gátat állítani, míg a gyermek kb. egy óra múlva rá nem un a játékra és nem szeretné inkább az apját lovacskának nézni.
Vissza a féken tartott gondolatokhoz, végre! Épp hogy elolvastam az eddig leirt sorokat:
– Nem zavarlak? – ül le az ágyra mellém szintén látássérült énekes sógornőm.
– Nem, dehogy is. Mondjad csak!
– Eszembe jutott két dal, amit ha időd engedi, megkereshetnél énekkel és alappal is. Megbeszéljük a részleteket és felírom a kívánság listájára, ahova az általa kért dalokat írtam s majd hajnalban, mikor gyorsabb a net rákeresek.
Ismételten visszatérhetek irományomhoz. Ezúttal szabad folyást engedek, lejegyzésre váró gondolataimnak mielőtt ismét megzavar valami vagy valaki. Most csak írok és írok, Tellnek a sorok és oldalak egymás után. Majd a helyesírással, nyelvhelyességgel ráérek azután foglalkozni, ha minden részlet és pont már a helyére került. Végeztem, minden, ami ki akart jönni az utolsó betűig rögzítve van.
No, most jönnek az írókat sokszor gyötrő kérdések: mi lesz ebből vers, novella vagy netán regény? Mivel túl hosszúra és szövevényesre sikeredett a vers alapból kiesik. Következő lépésként megvizsgálom, hogy a történet elbír-e némi nyújtást, csavarást esetleges mellékszálak beiktatását? Ha igen, akkor a regény irányába billen, a mérleg nyelve s arra dolgozom tovább a történeten. Ha nem nyújtható, akkor csattanót keresgélve novella kritériumait szem előtt tartva nézem át újra a szöveget. Már ekkor gondosan szem előtt tartom gyönyörű magyar nyelvünk mondattanát, szórendjét.
Túl vagyunk a műfaji besoroláson, most jöhet a részletek kidolgozása. Milyen részletekre gondolok? Fontos a környezet, a karakterek ábrázolása, a történet, cselekmények ideje, helye, kapcsolódása. Mindebből természetesen fontos megtalálni az arany középutat, mert az olvasó nemcsak a haját, de még az írást is eldobja, ha unalmas, ha elveszti valahol a fonalat, ha elveszik a részletekben… Nem árt, sőt nagyon hasznos tud lenni az írásnak, ha a kategóriai besorolás szerinti jellemzők is fellelhetők. A vígjáték nevetessen, a romantikus álmodozni engedjen, a krimi az krimi legyen, a tanító célzatú pedig nyomot hagyjon, elgondolkoztassa az olvasót. Helyére kerültek ezek a részletek is? Ezek után jöhet az első nyelvi és helyesírási ellenőrzés! Belátva nyelvtani hiányosságaim, szükségesnek tartom, hogy több lépésben átnézzem, sőt ha tehetem  egy látóval is átnézetem, mielőtt kiadom a kezemből. Ha a friss szemmel-látó által is jóvá lett hagyva a kézirat, eldöntöm, hogy beküldöm egy pályázatra, vagy gyűjtögetek még hozzá és novella esetén novellásköteté formálom. E ponton ismételten felmerül a kérdés, hogy mitévő legyek a kész kötettel? Kilincselgessek kiadóknál vagy magánkiadásba fogjak? Érdemes szűkíteni a kiadók széles skáláját azokra, amelyek saját véleményünk szerint profiljukba tudják illeszteni kéziratunkat. Bárhogy is nagyon alaposan körbe kell járni a kiadás minden lehetőségét és mérlegelni kell, mert mint ahogy tudjuk a könyvkiadásban is lehetnek szélhámosok, mézes madzagot elhúzok, ahogy az élet más területein is. Anyagi helyzetünket szem előtt tartva, a számunkra legoptimálisabb kiadást kiválasztva 2-6 héten belül kezünkben foghatjuk a nyomtatott könyvünket.
Most csak egy aprócska szeletkéjét vázoltam fel a gyönyörű írói hivatásnak. Szándékosan nem tértem ki bővebben olyasmikre, mint hivatás vagy hobbi, az ihlet, múzsa, vagy, hogy tehetség kell ehez az az íráshoz. Mindenesetre azt bizton állíthatom, hogy ha van ihlet vagy múzsa, ha nincs, ha van tehetség, ha nincs; Ha van „hátszél”, ha nincs, ha van szerencse, ha nincs: nem könnyű írni. Akárhogy is fontos szem előtt tartani: „a remény a szerzőé, az ítélet lehetősége az olvasó kezében van!”




Oszdd meg:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2014 Comitatus folyóirat. Designed by OddThemes