ÚJ TARTALMAK

Pásztor Pálma - Mert érdemes



Csak álmodom. Ez nem velem történik. Holdkóros bolond! Hát persze, hogy velem történik. Gyakori orrvérzés, értelmetlen láz, gyors fogyás… akárhogy is tagadtam, már azelőtt felismertem a jeleket, hogy orvoshoz mentem volna. Magam is orvos vagyok.
Leukémia. Ezernyi mozaikra hull körülöttem a kórházi folyosó. Annyiszor végignéztem, láttam oly sokak lassú szétbomlását… Nem! Ezt az egyet nem! És miért is vállalnám a sok fájdalmat, a bizonytalan megmenekülést, ugyan miért? Senkim, a világon senkim, akiért érdemes volna; egyedül vagyok, mindenem a munkám… de most már arról is csak a saját félelmem jutna eszembe. Most hazamegyek, és beszedek egy doboz altatót. Nem, kettő van otthon; megeszem mind a kettővel, hogy biztos legyen. Így lesz a legkönnyebb. Mindenkinek. Valószínűleg sikerült fennhangon monologizálnom, mert rögvest kaptam is rá feleletet egy félhangos megjegyzés formájában.
– Gyávaság!
Olyan lendülettel fordultam meg, hogy kicsin múlt, hogy reflexből fel nem képeltem. Mégis, mit képzel?! Hogy merészel ítélkezni egy haldokló felett?! Amint megláttam az arcát, ajkamra fagytak a szidalmak. Nem emlékszem minden betegemre, de őt nem felejtettem el. Mindig is csodáltam bátorságát, ahogy a fájdalmas kezeléseket viselte, és leginkább törhetetlen élni akarását, pedig a leukémia nélkül sem volt könnyű az élete. És olyan fiatal volt… Akkor, évekkel ezelőtt, úgy tűnt: felgyógyult. Most hát mégis kiújult ismét a kór… mi másért lenne itt? És láttam eleget a betegeim arcát; felismerem a jeleket. Ő is megismert, persze; egy pillanatra látszott arcán a megdöbbenés; de gyorsan magához tért.
– Másodjára kezdem újra, éppolyan jól tudom, mint bármelyik orvos, hogy mi vár rám! De újrakezdem, ahányszor csak kell, ahányszor csak lehetőségem van rá! Mert el akarom végezni az egyetemet, tanítani akarok, és családot akarok, hogy az én gyerekeimnek majd jobb gyerekkora legyen, mint az enyém volt! És Ön máris feladná, doktornő?! Rögtön az elején?! Akkor hát amit nekem meg nyilván a többieknek mondogatott, a sok biztatás, minden csak színjáték volt? Talán az én ágyam mellett is azt gondolta: miért nem nyelek már le végre egy doboz altatót, miért nem tűnök el ebből a világból, ha úgysincs esélyem?!
– Nem! – magamban durván káromkodtam; úgy éreztem, most már nemcsak a világ esik darabjaira körülöttem, de széthullok én magam is. Attól még, hogy orvos vagyok, nekem is járna egy kis nyugalom! Legalább a saját haldoklásomban, a saját öngyilkosságom előtt ne másokat kelljen vigasztalnom. Akkor még persze nem fogtam fel: kemény, személyeskedőnek ható szavai rajtam legalább annyit segítettek, mint én őrajta. Ha nem többet. – Nem – ismételtem – De az más! Hivatalból segítenem kell, erre tettem fel az életemet, ez a családom, ez a mindenem; ezt az… ezt az egészet nem lehet úgy nézni, hogy én mit tennék… teszek most betegen.
– Ezt csak így lehet nézni! – vágta oda a srác. Nem tudtam felelni; ha nem hagytak volna el a szavak, akkor sem tehettem volna. A rendelőből őt szólították. Gondoltam rá: megvárom. Legalább addig sem kell azon töprengenem: hogyan tovább… Aztán nem tettem mégsem. Kiballagtam a lépcsőházba, olyan fojtó volt a szűk folyosón… a félelem és a pusztulás szaga.
Kinn nyitva állt egy ablak; a szél besodorta a friss tavaszi illatot. De szeretem az orgonát… mikor is léptem oda utoljára egy bokorhoz, hogy megszagoljam? Évekkel ezelőtt egy randevún… azután pedig a diplomaosztó napján. És aztán? Nem tudom. Egyáltalán, semmit sem tudok. Érzem, ahogy arcomon végigcsorognak a forró könnyek… persze; mindig elfeledem, mi virágzik ilyenkor, de valamire allergiás vagyok.
Neki hozzám képest sokkal kevesebb oka volt vágyni az életet, küzdeni mindenáron – mégis így tett. Én meg feladnám… Megcsörren a mobilom. Mária az, a szomszédom; jobb híján barátnőm, mivel senki másom nincs, akit a legtávolabbról is annak nevezhetnék.
– Mi az? Mit mondtak? – szól bele aggódva a telefonba.
Én már alig tudok beszélni a könnyektől.
– Most nem tudok… Kérlek, ha ráérsz, gyere be… és hozd magaddal egypár holmimat is.

***

Aranyló fénypászmák szűrődnek át a klinikakertbeli öreg tölgy lombja közt. Hiába a délután, még erős a fény; könnyeznem kell tőle. Nem. Oly sok éven át próbáltam másnak látszani, mint ami vagyok; oly sokáig hazudtam magamnak, míg végül majdnem elhittem azt is, hogy nekem már nem érdemes többé élni. Elég volt. Elismerem: sírok… sírok a megkönnyebbüléstől. Több mint egy év telt el az óta a rémületes nap óta, hogy befeküdtem a végeérhetetlen kezelésekre. Most kaptam meg az utolsó tesztek eredményét. Meggyógyultam. Igen… most már, amíg csak élek, valahol mélyen, mindig ott lesz a kérdés: visszatér–e vajon a rettegett kór. De én hiszem, hogy nem fog.

És most már hiszem azt is, hogy érdemes élnem. A munkámért, az orgona illatáért… és azért az érdekes új albérlőért a másik szomszédomban. Igen: én, az elismert főorvos, egy fiatal sráctól tanultam hinni a gyógyulásban – és ami számomra ennél is nagyobb ajándék volt: az életben. 




Oszdd meg:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2014 Comitatus folyóirat. Designed by OddThemes