ÚJ TARTALMAK

M. Kovács Melinda - Szinay Balázs: Úgy voltál jelen... - két vers és egy dal



Az ÚGY VOLTÁL JELEN... című dal  M. Kovács Melinda alábbi versszövegei alapján készült:


NEM VOLTÁL OTT SEHOL

Nem voltál te ott sehol
és mégis mindenben léteztél:
a távolban, a széleken.

Felőled nyúlt ki értem
a pillanat,
s mélyen magamba rántott:
hagyta, hadd lássalak!

Nem kérded,
 miért pont előtted
mutatom magam ilyennek.
Hiszen jól tudod, ki vagyok.

Úgy voltál jelen,
hogy nem sejtettem ébredésed,
bár életek óta álltál már mögöttem.

 ***

AMIKOR ITT VOLTÁL

Amikor itt voltál,
a csend ritka zajokkal lett tele,
amik a réseken, mint keserű füst
gomolyogtak be az ablakon,
A párkányra ültek, onnét ugrottak ölembe:
Hogy néma szavakkal hozzád kísérjenek.

Én meg hagytam, mert te akartam lenni,
aztán összekapaszkodva: te meg én,
Hogy utat találjak porladó vágyamnak,
ami nélküled oly keveset, keveset ér.

Az érintésed, hogy rám borult,
simította ajkamat szavad,
Szelíd-szaporán követeltél magadnak,

hogy általam lehess, és én általad.

***

Hogy hogyan is született, az Úgy voltál jelen c. dal? Elmesélem…
Talán misztikusan hangzik, de esetemben az ihlet három irányból érkezik: belülről, felülről vagy kívülről. A mélyebb mondanivalójú versek általában mintha csak átfolynának rajtam, ilyenkor valamiféle csatornaként működöm. Azt szoktam mondani: én csak lehívom a mondanivalót, és papírra vetem a sorokat.
Az Úgy voltál jelen c. dal két versből jött létre: a Nem voltál te ott sehol és az Amikor itt voltál c. versekből.
Elsőként a Nem voltál te ott sehol c. érkezett. Emlékszem: fáradt voltam, alig éreztem némi energiát magamban, előző éjszaka nem aludtam túl sokat. Álltam az ablakban, kifelé nézelődve merengtem, amikor megérkezett az első mondat: "Nem voltál te ott sehol, mégis mindenben léteztél". Kétségem nem volt, hogy azonnal géphez kell ülnöm, mert születőben van valami. Egyik sor jött a másik után, nem gondolkodtam, csak írtam. Talán negyedórába sem telt, és készen volt a vers. Ráadásul szinte semmit nem kellett javítani rajta, mély volt és különleges. Na, ez vajon honnan? – lepődtem meg. De persze egyértelmű volt a válasz: leginkább felülről és némileg belülről.
A vers felkerült a Láncolat Irodalmi Műhely oldalára, aztán másnap kb. ugyanígy megszületett az Amikor itt voltál c. vers. Szinay Balázs pedig úgy gondolta, hogy a két versből együtt, készülhetne egy dal. Nekiállt komponálni és esetében nagyjából ugyanolyan gyorsan született meg a dallam, mint nálam a szöveg. Küldött néhány részletet, és már akkor tudni lehetett, hogy ez bizony egy jó kis dal lesz.

A dal debütálását május 16-ra terveztük. 11-én volt esedékes a stúdióba vonulás, de hogy azért ne menjen minden zökkenőmentesen, Balázs lebetegedett. És hát persze pont a torka... Mindegy, gondoltam, nem dől össze a világ, ha később rukkolunk elő a dallal, de ugye egy profit egy kis torokfájás nem tántoríthat el, ha elhatároz valamit. A zeneszerző-énekes addig kúrálta magát, míg végül stúdióba vonult. Elkészült a dal, amit azóta több mint ezren hallgattak meg a Youtube-on.


M. Kovács Melinda




Oszdd meg:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2014 Comitatus folyóirat. Designed by OddThemes